Sivut

sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Nurmijärvii

Huh, kiva kisapäivä. Menin jo 7 aikaa tallille hoitamaan heppaa. Sama tyttö joka meni B:llä kanssa Nurmijärvellä, oli eilen käyny vähän ettimässä valmiiksi kamoja ja pessyt varusteet. Mulla oli nyt hevosen huolto. Jossain 9 maissa mentiin lastaamaan. Hevosia lähti Cola, Kille, Olli ja Bambi, kaikilla yks ratsastaja peruuntumisien vuoksi ja Bambilla minä ja se tyttö (nimiä en viitsi julkaista sen tarkemmin). Kaikki meni nätisti tilattuun valtavaan 7 hevosen rekkaan, B vähän jännitti. Sitten lähettiin kahdella henkilöautolla ja rekalla, mukanahan oli valmentajaa ja kisahoitajaa.

Oltiin hyvissä ajoin paikalla ja käytiin ilmottautumassa ja tottakai buffassa. Katottiin 70cm rataa ja kun rekka tuli hitaasti jäljessä, mentiin kamojen & hevosten kimppuun. B:n eka ratsastaja oli jo 5. ja seitsemässäkympissä oli 17. ratsastajaa, niin se meni hyvissä ajoin verkkaamaan. Sitten käveltiin rata huolellisesti porukassa ja kaikki meni hevostensa selkään.

Bambi meni perusradan puhtaasti ja maalilinjan ylitettyä uusinnassa se kaatui kumoon. Varoitan, Nurmijärven kenttä on ihan kamala. Kunnon juoksuhiekka, tosi syvää ja liukasta. Ratsastaja ei tehnyt mitään väärin, vauhtia ei ollut liikaa eikä kurvikaan ollut jyrkkä. No, sitten tarkistettiin Bambi ja huomattiin sen toisessa takasessa haava. Gia katto kun mä juoksutin B:tä ja huomas että se oli epäpuhdas. Ei siis ollut kisoja mulle, mentiin Nurmijärven tallin vesariin huuhtomaan haavaa.

Tultiin tallista ja kaikki oli jo ratsastanut. Gia nopeasti kysy, että oisinko mä halunnu kisaa jollain toisella hevosella, niinkun Killellä. En ollu ikinä menny kelläkään muulla sieltä kun Colalla, mutta se meni jo 80cm ja 90cm. No tänne asti ollaan tultu ja maksettukin on paljon, eikä mulla oo mitään hävittävää, niin kipasin kansliaan vaihtamaan Chappelinan Kiiluriin ja tulin nousemaan Killen selkään. Mun vuoro olis jo kahden suorituksen jälkeen, joten kipitettiin Gian kanssa maneesiin (verkka-alueelle), hyppäsin muutaman hypyn ja testasin vähän, millanen koko hevonen on.

Voi järkytys, koko hevonen oli niin erilainen kun Bambi. Se on kunnon sotanorsu, jota pitää raipattaa, kiskoa ja puristaa kannukset kylkiluiden väliin jotta se ei kiellä. Kuitenki se vähä vei mua ja pelkäsin että se riistäytyy käsistä, sillä on vähän sellasta tapana. No olin valmis radalle parin hypyn jälkeen ja sinne mä sitten menin. Rata meni siihen mitä ootin hyvin. Ei meinannut kääntyä mitenkään! Ykkösen jälkeen keskityin liikaa hevoseen ja juoksin kakkosen ohi. Ärsytti tajuttomasti tommonen huolimaton moka. No sitte ympyrä ja kakkoselle uudestaan, jollon tuli kielto. Sitte hylättiin mutta sain jatkaa, ja uudestaan kielto. Seuraavan kerran hyppäs nätisti ja hyppäsi hyvin koko radan loppuun, vaikka olikin hirmu löysä alusta loppuun.

Oon ihan suht. tyytyväinen kun en ikinä ollutkaan koskenut koko hevoseen ja yhtäkkii oon sillä jossain ulkopuolisissa kisoissa. Ärsyttää vaan tollaset turhat omat moat näin jälkeenpäin. Vielä odotettiin Colan 90cm ja alettiin lastaamaan. Kukaan ei sijottunut mutta kokemusta saatiin. B kyttäili lastausta taas vähäsen, mutta suostu menemään sitten ihan nätisti.

Päästiin himaan ja purattiin rekka. Gia halus vielä että juoksutan B:tä, että se voi kattoo onko se vielä epäpuhdas. Juoksutin parkkiksella sitä ja Gia sano ettei huomannu pitään poikkeavaa ja että se on ihan puhdas. Erittäin hyvä!! Kylmäsin Bambin jalat vielä vesarissa ja heitin karsinaan, käytiin B:n toisen ratsastajan kanssa hoitamassa kamat vielä ja lähin himaanpäin. Että sellanen kisapäivä...

Tosta videosta, iskä kuvas sen joten laatu on kauhee. Ei osannu tarkentaa järkkärillä, joten melkeen koko rata on todella sumee. Mun pitäs saada kyllä vähän kuvia meidän radasta myöhemmin, laitan sit niitä :) leikkasin tosta videosta aika paljon semmosia turhia pätkiä. Ei sitte mennä oikeesti Killen kaa noin hitaasti, tää jotenki hidastu noide leikkausten jälkee :D


Ens tiistaina ja torstaina on tunnit. Ponivalkku menee ens su kisoihin, jos löytää jotkut kivat, valmennus on eeehkä siis. Siitä lisää myöhemmin :)

2 kommenttia:

  1. Ei huhhuh, mä nyt en esteratsastaja olekaan mut ei olis kyllä musta ollu lähtijäks tollasessa tilanteessa ventovieraan hepan selkään. :D Sitkeä sissi olet, pisteet siitä! Ja toivotaan et ens kerralla pääsisit näyttää kyntes Bambin kanssa esteillä. :)

    VastaaPoista
  2. Heh, kiitoksia! :) En oikein edes tiiä mitä ajattelin ku menin sen tankin selkään, mut oli sen verran kallis reissu että ilman kokemusta ois ollu tyhmä palata. Jep enköhän mä tuntsareiden SM:ään (jos mennään niihin) saa Bambia. :)

    VastaaPoista

Kommentoi ihmeessä, mitä pidit! :)