Sivut

perjantai 6. tammikuuta 2012

koulutunti jexulla & haaste

Moi, aluksi sanoin et kysely on loppu ja eniten äänestettiin sitä videopostausta tallipäivästä. Aijon tehä sen Jennin kanssa Talmassa tässä muutaman viikon sisällä, jaksakaahan odottaa.
Eli nyt tulee aika pitkä postaus, sillä yhdistän tähän eilisen tunnin postauksen ja haasteen minkä sain. Sain sittenki siis kyydin tallille, jee :) Menin siis Talman tunnille Jexulla. Aiheena avot ja siirtymiset. Ei laukattu tunnilla ollenkaan, kenttä oli niin huonossa kunnossa, ihan jäässä, ravatakkaan ei uskallettu paljoa. Mut ei se mitään, tehotunti silti.

Jexulla on kuulemma aina puolipidätteet vähän hakusessa ja eilen se puri jopa vähän kuolaimeen. Siinä oli sit kivasti tekemistä. Alotettiin käynnissä pysähtymisillä jolloin jexu oli aika kiva. Sit mentiin kahelle pääty-ympyrälle, toisella kaks ja toisella kaks. Asetettiin hevoset reilusti sisälle ja otettiin takaosaa ulospäin ''lyhkästen sivujen'' keskellä. Tässä jexu oli tosi kiva, kuunteli pidätteet hyvin. Jatkettiin muuten samaa tehtävää, vaihettiin vaan ympyröitä ja suuntia ja tehtiin väistön sijaan avoa. Nääkin meni ihan hienosti.

Sit otettiin niissä ympyröissä ravia, ja molempien lyhkästen sivujen keskivälissä kolme askelta käyntiä ja muuten semmosta ''mummoravia''. Tässä jexu kuunteli ihan kivasti. Sit ku otettiin käyntiaskelten sijaan avoa ja täs me vähän sählättiin, jexu näki jossain vaiheessa mörköjä ja keskittyminen herpaantu. En tosiaan tiiä mitä tapahtu mut sit ei enää onnistunu mikään, puri kuolaimeen > pidätteet ei toiminu.
Sitte vaihettiin taas suuntaa ja ympyröitä ja otettiin pelkkää kevyttä ravia, lyhennettiin ja pidennettiin askelta. Tän jälkeen loppuravit jonka jälkeen -käynnit. Ei mitään muuta ihmeellistä, sellanen tunti vain.

Sitten haaste jonka sain, ohjeet:

"Idea on se, että listataan 10 parhainta, hauskinta, ihaninta tai kamalinta, mutta mieleenjääneintä tapahtumaa vuodelta 2011, ja toiveita, odotuksia tai miksei lupauksiakin vuodelle 2012. Sitten haastetaan vähintään 3 henkilöä tekemään sama, mutta toki muutkin saavat tämän halutessaan tehdä."


Mmm, mä haastan Jennin, Fannyn ja Jonnan tekemään tän :)

1. Mieleenpainuvin kokemus vuodelta 2011 on se kun alotin Husön estevalmennuksessa Bambi-tammalla. Tän takia mun tärkein tavoite onki vuodelle 2012 panostaa täysillä estevalmennuksissa ja osallistua muutamiin kisoihin B:llä. :)


© Eerika
2. Yks ihanimpia ja surullisimpia kokemuksia oli se kun aloin vuokraamaan Maxia kesällä. Oli aivan tajuttoman opettavainen ja upee kesä, en unohda sitä ikinä. Niin paljon muistoja on tosta kesästä, muutamia koulukisoja, reippaita maastoja, estevalmennuksia ja lukuisia ratsastuksia kuumina kesäpäivinä laitsalla ilman satulaa. Surullisiin kokemuksiin tääkin kuuluu, kun alotin Husössä, piti lopettaa vuokraaminen tolla ponilla ja nykyään sillä on uus vuokraaja. Poni oli parhaimmillaan mun mielestä just tona kesänä, nykyään en enää ees tunne sitä kun meen sillä. </3
© Jennie

© Venla
© Venla
© Katja


© Kata
© Jennie

3. Kauheimpia muistoja on, kun olin lomalla Italiassa, sain Talman tallin omistajalta (+mun opettajalta) viestin, missä se kerto että meijän tallin 18-vuotias Shetlanninponiruuna Nestori lopetettiin laidunonnettomuuden takia. Kukaan ei tiedä mitä tapahtui, löytyi lasten ratsastusleirin aikana laitumesta jalka poikki. Nestori oli ensimmäinen jolla olin ikinä ratsastanut ja siitä on useita muistoja. Liikutettiin sitä aina paljon joko ilman satulaa kentällä tai irtojuoksuttaen tai liinassa, oli miten oli, joka kerta se karkasi jotenkin ja juoksi talliin :') Ikävä sitä pientä pöljää..





 

4. Yks ihanin muisto on meijän Lehtoharjun tilan leiri, missä ollaan melkein joka vuos. Ihastuin risteytysheppaan Kassuun, jolla voitin leirikisat ja ratsastin monia kertoja leirin aikana. Muutenkin oli ihan mahtava leiri, suhteiden takia saatiin meijän kaveriporukal extra estetunti ja mennä laukkaamaan pellolle lempihevosil :) + pääsin ekaa kertaa hyppimään maastoesteitä








5. Esko, Fransesco, tuli Talmaan. Jalkaonnettomuuden takia se ei voinut olla enää Järvenpään ratsastuskoulussa ja se ostettiin tänne. Nykyään se on hyvin parantunut, tuntikäytössä ja käy välillä hyppäämässä :) 
© Jennie


6. Alotin vähän liikuttamaan eri ihmisten hevosia, se on ollu mun mielestä kiva kokemus :) On ollu hauska ku on voinu liikuttaa uusii heppoi. Jatkan sitä vielä kyllä vuoden 2012 puolelle!


7. Tää nyt ei oo mikään iso juttu, mut oon niin paljon edistyny täs hevosharrastuksessa. Oon ostellu heppakamoi kauheesti, liityin SRL:n jäseneks, oon estevalmennuksessa + oma valkkuheppa, kisoja.. Tyytyväinen saavutuksiini ja tavoitteet on taas vähän korkeemmalle :)

8. Ärsyttävimmistä muistoista on se, ku olisin päässy Vierumäellä Jennin kanssa issikkavaellukselle, oon aina halunnu mennä semmoseen! En päässy mun ja jennin pyörä-onnettomuuden takia.. hihi

9. Ei kauheesti liity mun blogin aiheesee, mut haluun silti ottaa tän esille. Eli yks muisto on se kun mun koira kastroitiin, se oli aika rankkaa aikaa, vaik oon ikionnellinen kun se tehtiin. Ei sitä suunniteltu ku se 2 vuotta? Reetu joutu pitää sellasta kaulurii pari viikkoo ja oli pari päivää leikkauksen jälkee lääketokkurassa. Vieläki sillä on jotai hormoneja, jotka ei oo lähteny viel, mut ihan normaali se on nykyään :) 



10. Alotin blogin!! En ikinä ajatellu alottaa blogii mut nyt oon ihan koukussa tähän. Enkä ees toivonu lukijoita, mietin et kirjotan tätä vaan itselleni. Eli oon itekki vähän hämmästyny, et mul on 24 lukijaa, koska en oo missään vaiheessa toivonu ees niin paljon.. Kiitos hei kaikille lukijoille :)


ps. Opetin mun koiralle sen tempun, et sen pitää esittää kuollutta. Eli osotan sitä sormella niiku aseella ja sanon ''pum'' nii se heittäytyy maahan :D tässä videoo siitä, äänii ei oo koska... heheh.



Toivottavasti joku ees jakso lukee tän, heippa!

6 kommenttia:

Kommentoi ihmeessä, mitä pidit! :)